Скарбничка методиста » Поради шкільному бібліотекарю » "Партнерство заради виховання"(переможці Одеського конкурсу проектів)
Шановні колеги-бібліотекарі!
На сторінках часопису «Позакласний час» відкрито рубрику «Форум вихователів».
Маленькі розповіді про ідеї, напрями та результати виховної роботи з учнями стали основою рубрики.
Сподіваємося, що нашим читачам подобається нова рубрика, бо вона дозволяє вихователям урізноманітнити власну виховну роботу з учнями старших класів загальноосвітніх навчальних закладів.
З метою консолідації зусиль вихователів, педагогів, сім'ї та громадськості щодо поліпшення всебічного виховання і навчання дітей, виявлення кращого досвіду в організації навчально-виховного процесу в навчальних закладах міста Одеси проведено конкурс проектів «Партнерство заради виховання».
Пропонуємо Вам ознайомитися із переможцями Одеського конкурсу проектів, а також використати даний досвід як приклад для написання проектів у своїх книгозбірнях.
Проект «Соціально-культурний центр «Сузір’я»
Одеський навчально-виховний комплекс «Гімназія № 7 - спеціалізована школа І ступеня з поглибленим вивчення англійської мови».
Керівники проекту:
- Долгій Марія Мар'янівна, заступник директора з виховної роботи;
- Саблукова Олена Володимирівна, заступник директора з навчально-виховної роботи.
Модернізація гімназії ставить на пертий план ідею громадянської школи, що забезпечує широку участь громадськості у вирішенні проблем виховання, навчання й розвитку дітей. У концепції гімназії - важливе місце посідають принцип транспарентності (відвертості) та принцип педагогічної освіти батьків і залучення їх до освітнього процесу.
Педагогічний колектив прагне, щоб гімназія стала центром творчої діяльності для вчителів, школою розвитку для дітей, удосконалення педагогічної освіти для батьків, адже у нас одні пріоритети, ми розв'язуємо спільні завдання щодо навчання та виховання юних громадян України.
До інформаційно-ресурсної підготовки, розробки та впровадження проекту залучено піклувальну раду, батьківські комітети, громадські організації.
Перший етап реалізації проекту відкрив нові шляхи консолідації зусиль школи, родини і громадських організацій. Це:
- підвищення інтересу громадськості і місцевого співтовариства до проблем навчальних закладів;
- зміцнення зв'язків між закладами освіти, культури, охорони здоров'я та іншими сферами;
- збагачення традицій дошкільних та навчально-виховних закладів;
- зміцнення виховного потенціалу освітньо-виховного процесу;
- залучення учнів, молоді, батьків і громадськості до вирішення освітніх і соціальних проблем через реалізацію проектів, програм, благодійних акцій.
Для учнів та вихованців - це можливість самовизначатися, самовдосконалюватися, самореалізовуватися у різноманітних видах діяльності:
- для вчителів та вихователів - упроваджувати інновації у навчально-виховний процес через соціально-педагогічні ініціативи, створюючи умови для соціалізації учнів;
- для батьків - брати участь у діяльності навчального закладу в ролі активних рівноправних суб'єктів навчально-виховного процесу, в розробці механізму підтримки освітніх ініціатив;
- для суспільства - формування громадянського суспільства.
І. Опис проекту.
Учасники проекту: ОНВК «Гімназія № 7», ОЗОШ №№ 14, 23, ДНЗ №№ 73, 203, 293, 299.
Партнери проекту: діти, вихователі, батьки, вчителі.
Цільова аудиторія проекту: діти, педагоги, вихователі шкіл та дошкільних закладів міста, ветерани війни, вчителі-ветерани, знедолені діти, одинокі непрацездатні люди, пенсіонери мікрорайону, багатодітні та малозабезпечені сім'ї, соціально незахищені мешканці осередку.
II. Структура проекту.
2.1. Мета проекту:
- через створення соціокультурного центру мікрорайону забезпечити консолідацію зусиль педагогів, сім'ї та громадськості щодо поліпшення всебічного виховання підростаючого покоління.
2.2. Завдання проекту:
- підвищення почуття громадянської відповідальності й активності дітей, молоді та жителів місцевого співтовариства в соціокультурному середовищі мікрорайону; виявлення нових підходів до вирішення освітніх і соціальних проблем та їх реалізація через соціальні проекти й акції; пропаганда здорового способу життя; розвиток і підтримка волонтерського руху, спрямованого на вирішення соціальних
проблем місцевого співтовариства.
III. Опис діяльності.
3.1. План реалізації проекту
І етап (організаційний – вересень): складання орієнтовного плану дій, визначення завдань, створення робочих груп, вивчення питання використання ресурсів, проведення анкетування батьків, вивчення проблеми, спілкування з учасниками, збір інформації, визначення потреб закладів, обговорення з батьками важливості проблеми, прийняття рішення.
II етап (формуючий — жовтень-квітень) проведення святкових заходів, організація та проведення спортивних змагань, акції милосердя, екологічні десанти, інтелектуальні конкурси, участь у методичних семінарах «Мистецтво бути батьками», творчий підпроект «Моя щаслива родина», клубні дні для батьків та дітей СКЦ, родинні свята, обмін молодіжними делегаціями «У Європу разом», діагностичні зрізи психологів.
III етап (узагальнюючий - травень-червень): реалізація проекту дозволила учням: самовизначитися, самовдосконалюватися, самореалізовуватися в різноманітних видах діяльності; вчителям та вихователям: впроваджувати інновації в навчально-виховний процес через соціально-педагогічні ініціативи, створюючи умови для соціалізації учнів; батькам: брати учать у діяльності навчального закладу в ролі активних рівноправних суб'єктів навчально-виховного процесу, у розробці механізму підтримки освітніх ініціатив.
3.2. Результати реалізації проекту
Підвищили інтерес громадськості до проблем навчальних закладів і місцевого співтовариства. Зміцнили зв'язки між закладами освіти, культури, охорони здоров'я та інших сфер. Збагатили традиції дошкільних та навчально-виховних закладів.
Зміцнили виховний потенціал освітньо-виховного процесу. Підвищили ініціативи дітей і молоді, залучили учнів, молодь, батьків і громадськість до вирішення освітніх і соціальних проблем через реалізацію проектів, програм, благодійних акцій.
3.3. Подальша підтримка та життєздатність проекту
Проект розраховано для використання педагогами та вихователями-практиками. Адаптований до регіональних умов освітнього простору. Проект універсальний. Може бути використаний неодноразово з різними учасниками.
Проект «Екологія душі»
Одеський ліцей «Приморський».
Керівник проекту:
- Іванченко Ірина Дмитрівна, заступник директора з виховної роботи.
Учасники проекту ставили за мету формування загальнолюдських цінностей підлітків: вміння співчувати, прагнення творити добро, здатність до толерантності, почуття особистої відповідальності за тих, хто потребує допомоги. Для реалізації проекту були організовані благодійні акції та ярмарки «Серце до серця», створений театр ляльок, агітбригади. Учні залучалися до волонтерського руху, створений флаєр волонтера, приділяли увагу ветеранам Великої Вітчизняної війни та праці, знайомилися з творчою та суспільною діяльністю Ізмаїла Гордона - поета-фронтовика, члена Одеської обласної ради миру, створили куточок бойової слави та вели пошукову роботу з батьками щодо героїчних дій та подвигів своїх рідних, проводили спільні заходи з військовою частиною прикордонного контролю «Одеса».
Вся діяльність ліцеїстів висвітлювалася в ліцейній газеті учнівського самоврядування, міських газетах, а також на телеканалах.
Результатом нашого проекту стала участь у міжнародній поїздці найкращих організаторів і волонтерів Фонду «Серце до серця», подяка Всеукраїнського благодійного Фонду «Серце до серця» за розвиток волонтерського руху та сприяння акції «Ночуйте всі», подяка адміністрації Будинку малюка №1 за проведення театралізованої вистав «Теремок» та адресної допомоги дітям-сиротам, членство ліцеїстів в обласній раді миру.
І. Опис проекту.
Учасники проекту: учні 8-11 класів, батьки учнів, класні керівники 8-11 класів, практичний психолог.
Партнери проекту: Будинок малюка № 1, Будинок дітей-інвалідів № 7, Одеська обласна рада миру, Рада ветеранів Приморського району, батьки учнів.
Цільова аудиторія проекту: ветерани Великої Вітчизняної війни, вихованці дитячого Будинку та Будинку малюка, учні, вчителі, батьки.
II. Структура проекту
2.1. Мета проекту:
- формувати та прищеплювати учням загальнолюдські цінності: вміння співчувати, прагнення творити добро, толерантність, почуття особистої відповідальності за тих, хто потребує допомоги.
2.2. Завдання проекту:
- організувати систематичні благодійні акції, спрямовані на надання допомоги дітям-сиротам, учням шкіл-інтернатів, людям похилого віку; привернути увагу громадськості до проблем ВІЧ-інфікованих дітей; залучити учнів до волонтерського руху, створення театру ляльок; створити куточок бойової слави.
III. Опис діяльності.
3.1. План реалізації проекту
I етап (підготовчий): Вивчення матеріалів волонтерського руху. Виявлення ветеранів Великої Вітчизняної війни та закріплення за учнями ліцею. Збір інформації та речей до куточку бойової слави. Налагодження зв'язку з Радою ветеранів. Лист-звернення щодо вступу в члени Одеської обласної ради миру. Створення плану шефської роботи з Будинком малюка та Будинком дітей-інвалідів. Організаційна робота щодо співпраці з Реабілітаційним центром дітей-інвалідів.
II етап (етап реалізації): Акція «Чужих дітей не буває»: благодійний збір речей, канцтоварів, іграшок у будинок малюка, будинок-інтернат. Участь у Всеукраїнській акції «Від серця до серця»: збір коштів для дітей із вадами зору. Театралізована вистава «Теремок». Організований театр ляльок із метою виступу перед дітьми-сиротами в дитячих будинках. Організація агітбригади, створення флаєру волонтерського руху. Адресна допомога ветеранам Великої Вітчизняної війни. Зустрічі-вогники з ветеранами. Знайомство з творчою та суспільною діяльністю Ізмаїла Гордона, поета-фронтовика, члена обласної ради миру. Участь в акції «АнтиСНІД». Листи-звертання ліцеїстів до ВІЧ-інфікованих дітей. Висвітлювання благодійної діяльності в щомісячній газеті учнівського самоврядування. Публікації в місцевих газетах.
III етап (підсумковий): моніторинг результативності реалізації проекту.
3.2. Результати реалізації проекту.
Звернення ветеранів із метою подарувати книжки до куточка бойової слави. Спільна співпраця ліцеїстів з Одеською обласною радою миру та Радою ветеранів. В акції «Від серця до серця» взяли участь 368 учнів, 127 батьків та 38 вчителів. Було зібрано коштів на суму 1885 грн. Участь у міжнародній поїздці найкращих організаторів і волонтерів фонду «Серце до серця» до країн Європи. Подяка адміністрації Будинку малюка за проведення театралізованої вистави «Теремок» та адресної допомоги дітям-сиротам.
Проект активізував волонтерську роботу учнів ліцею. Зацікавлені благодійністю, учні і надалі вже самостійно зможуть здійснювати волонтерську діяльність, будучи студентами та дорослими громадянами. Робота сприяла формуванню ціннісних гуманістичних орієнтирів в учнів та розвинула в дітей природне бажання творити добро. Значно підвищилося відчуття значущості спілкування з людьми похилого віку, які потребують допомоги придбання продуктів харчування, ліків. Позитивний розвиток самооцінки підлітків. У рамках консолідації зусиль педагогів, сім'ї та громадськості організований педагогічний міст між школами міста за темою: «Як відродити моральну культуру учнів». Створення куточка бойової слави. Організація пошукової роботи «Учасники бойових дій і ветерани Великої Вітчизняної війни в твоїй сім'ї». Створення угоди з військовою частиною. Благодійний ярмарок в рамках акції «Почуйте всі!». Проведений аналіз результатів тестування учнів 10 класів протягом 6 років (2004-2009) за методикою Леонгарнда-Шмишенка. Розглядалися два показники: емотивність (доброта, чуйність, бажання допомогти іншим людям) та екзальтованість (вразливість, творчість). Емотивність та екзальтованість — це показники душевності в особистості. Аналізуючи результати за період дії проекту, визначаємо значний ріст показника емотивності.
3.3. Подальша підтримка та життєздатність проекту
Проект довгостроковий. Метою його є благодійні акції: «Діти-дітям», «Допоможи ветерану»; збір речей та інформації до куточка бойової слави; розвиток волонтерського руху серед ліцеїстів; співпраця з Одеською обласною радою миру, Радою ветеранів та Реабілітаційним центром дітей-інвалідів; участь ліцейного самоврядування в проведенні свят та театралізованих вистав для вихованців Будинку малюка, пошук спонсорів та організацій, які працюють у місті з цієї проблеми; підтримка зв'язку з іншими школами та навчальними закладами країни, що брали участь у благодійних проектах.
Якщо ви хочете взяти участь у «Форумі вихователів», надішліть листом чи по е-mаіl ваші програми виховної роботи з учнями.
|