Скарбничка методиста » Поради шкільному бібліотекарю » Робота з формування бібліотечного фонду
Якісно сформований і грамотно розставлений бібліотечний фонд - запорука ефективної діяльності бібліотеки, реалізації завдань навчального закладу. Цей фонд є універсальним, повинен відповідати змісту навчання, його інформаційним та виховним функціям, задовольняти запити та інтереси користувачів. Тому свою роботу в цьому навчальному закладі бібліотекар почала з вивчення складу фонду. Статистичний аналіз фонду виявив прогалини сформованості фонду за обсягом та в співвідношенні галузевих відділів і частково дав уявлення про якісний склад фонду. Так, фонд художньої літератури складав 78,7%, тоді як галузеві відділи були недостатньо сформовані. Ряд заходів з очищення фонду (вилучено багатоекземплярну маловикористовувану, застарілу за змістом та зношену літературу) деякою мірою покращили його якісний склад. Для оновлення фонду адміністрація школи, батьківська рада виділили частину благодійних коштів. Були придбані нові довідкові видання з історії України, української мови та літератури, словники та довідники з різних галузей знань, краєзнавча література та книги для молодших школярів. Доброчинні акції батьків, учнів школи, осередку місцевої партії Народного руху України також сприяли поповненню фонду бібліотеки. Проте проблема комплектування шкільних бібліотек, на мій погляд, настільки .складна, що вирішити її через благодійні та спонсорські епізодичні акції неможливо. Комплекс проблем, пов'язаних із комплектуванням (а сучасна шкільна бібліотека потребує комплектування не тільки традиційними, а й документами на нетрадиційних носіях: компакт-диски, кінодоку менти, електронні комплекти, аудіовидання тощо) вимагає державного вирішення. (Для прикладу, за три роки наша шкільна бібліотека централізовано отримала 127 примірників на загальну суму 2240 гривень). Прикро й те, що шкільні бібліотекарі зараз практично не можуть впливати на якість комплектування через відсутність роботи із замовленнями.
Задовольним вважаємо комплектування читального залу бібліотеки. Школа передплачує більш ніж 40 назв сучасних фахових періодичних видань для вчителів (щоправда, за кошти педагогічного колективу школи).
Комплектування фонду шкільної бібліотеки нетрадиційними документами також залишає бажати кращого. Він зараз перебуває на стадії формування. Зусиллями благодійної допомоги батьків придбані компакт-диски із зарубіжної літератури, основ здоров'я, електронні навчально-методичні комплекти з української мови та літератури, інші документи.
Незважаючи на фінансові та матеріальні труднощі, адміністрація та шкільний бібліотекар продовжують роботу з вирішення проблеми створення якісного фонду бібліотеки. Значну допомогу в задоволенні запитів користувачів бібліотеки надає створений у бібліотеці фонд тематичних папок, добірок матеріалів із різних галузей, а також палок, присвячених відомим діячам держави, історичним постатям, літераторам, діячам мистецтва, науки, папки на допомогу вчителям у навчально-виховній роботі, батькам із сімейного виховання тощо. Це такі тематичні папки:
• «Рідна мово, ти ніжний цвіт»,
• «Національна символіка України»,
• «Ми - козацького роду»,
• «Обряди і звичаї українського народу»,
• «Діти та їхні права»,
• «З любов'ю до квітки, до природи живої»,
• «Люба ненько моя»,
• «Дзвони Чорнобиля»,
• «Країна Закону, Права, Моралі!»,
• «Світ професій»,
• «День слави і пам'яті - свято Перемоги!»,
• «Відновити історичну пам'ять» (до дня вшанування жертв голодомору, політв'язнів та репресованих),
• «На Аскольдовій могилі» (вшанування, героїв Крут ),
• «Іде у світ Каменяреве слово»,
• «Вінок шани Кобзареві»,
• «Наша Леся»,
• «Живи, книго»,
• «Книги. Бібліотека. Читач»,
• «На допомогу класному керівникові».
• «До вашої батьківської скарбниці»,
• із краєзнавчої тематики тощо. Книжковий фонд у бібліотеці розставлений із
дотримуванням принципу диференційності, відповідно до вікових груп: для учнів 1-2 класів, 3-4, 5-8, 9-12 класів.
Розстановка для учнів початкових класів переважно тематична:
• «Цікавий світ навколо тебе»,
• «Безпека і правила дорожнього руху»,
• «Стережись вогню»,
• «Казка в гості завітала»,
• «Королівство чарівних літер»,
• «Про все на світі»,
• «Дивосвіт природи»,
• «Про професії»,
• «Спортивні ігри» тощо.
Оформлені у фонді тематичні полички: «Для вас, малята!», «У гостях нова книга», «Живи, книго!» та інші.
Для середнього та старшого віку - розстановка фонду за галузями знань. Фонд художньої літератури також відповідно розставлений та оформлений персональними поличковими роздільниками з обов'язковим зазначенням дат життя. Довідкова, науково-методична і педагогічна, а також краєзнавча література розташована на окремих полицях.
Журнали і газети зберігаються в читальному залі й розставлені за абеткою назв, всередині -за роками і номерами.
Фонд підручників відокремлений від основного фонду і розставлений за класами.
Формується фонд бібліотеки на нетрадиційних носіях: диски, відео, документи, електронні посібники тощо. Все це належним чином облікується в інвентарному та сумарних документах, відповідних картотеках (реєстраційна картотека підручників), що забезпечує якісне його збереження. Постійне вивчення фонду, періодичні його перевірки - обов'язкова умова покращення складу фонду. Вилучення документів із фонду бібліотеки також проводиться відповідно до вимог.
Нові надходження до фонду обов'язково систематизуються, проходять процес технічної обробки, після чого складається бібліографічний опис документів.
|