Видавнича діяльність » 2011 » Ефективні форми навчання та ділового спілкування бібліотекарів
Щорічно центральні бібліотеки для дітей проводять заходи з підвищення кваліфікації бібліотекарів ЦБС; навчають їх сучасних форм і методів роботи з читачами, модернізації та оновлення інших важливих напрямків бібліотечної діяльності. Навчально – професійні заходи передбачають не лише оновлення професійних знань але й змісту роботи бібліотекарів сільських бібліотек – філій ЦБС та шкільних бібліотек.
Сьогодні все активніше використовуються інтерактивні форми та методи навчання, такі як: моделюючі та рольові ігри, творчі лабораторії на базах кращих бібліотек, години професійного спілкування, майстер – класи, тренінги. Звертаємо вашу увагу на необхідності активнішого використання для навчання бібліотекарів однієї із форм, а саме – тренінгів. Адже вони дають можливість формувати та розвивати уміння і навички працівників бібліотек. Крім того, проведення такого заходу дуже корисне для новопризначених працівників, які не мають спеціальної освіти, але бажають отримати знання з основ бібліотечної роботи. Серед найбільш розповсюджених тренінгів виділяють: – функціональний тренінг (він передбачає навчання та формування навичок, які покращують діяльність спеціалістів різних відділів бібліотеки та бібліотечної системи в цілому: відділу обслуговування, комплектування та обробки літератури, інформаційно – бібліографічного, тощо. Тематика тренінгових занять може бути різноманітною:
- «Впровадження в практику роботи нового Державного Стандарту»;
- «Новий бібліографічний опис творів друку»;
- «Введення облікових документів по списанню літератури» (Нова форма актів);
- «Впровадження нових форм державної звітності» та інше.
Серед різноманітного тематичного спрямування тренінгів, слід виділити – поведінковий тренінг.
В основі методики його проведення, особливостей, які відрізняють його від інших, лежить професійне, ділове спілкування, комунікативність.
Бібліотечні ситуації пропонується розглядати у формі проведення гри, де бібліотекарі виступають, як в ролі співробітника бібліотеки так і читача. Поведінкові тренінги допомагають бібліотекарям краще освоїти психолого – педагогічні особливості спілкування з читачами, ділову етику, навчать їх знаходити взаєморозуміння з користувачами – дітьми.
Особлива увага під час проведення такого тренінгу звертається на поведінку бібліотекарів під час проведення інтерактивних масових заходів, діалогів, ігор, віртуально – ігрових екскурсій, подорожей, тощо.
Під час поведінкових тренінгів бібліотекарі мають можливість засвоїти основні моменти підготовки до виступу перед аудиторією слухачів, а також розіграти поведінкові ситуації Бібліотекар – читач: основи спілкування, навчитися основам ведення діалогу, оволодіють мистецтвом професійної поведінки з читачами – дітьми та ін.
Не менш важливу роль у тренінговому навчанні бібліотекарів належить тренінгам з питань менеджменту лідерства, новаторства та запровадження інновацій. Мета такого навчання – дати можливість бібліотекарям ознайомитися з усіма етапами впровадження інновацій – від народження ідеї – до її реалізації в конкретній бібліотеці. А також навчитися ефективних прийомів втілення новаторських ідей, розширення можливостей з впровадження результативних управлінських рішень по важливих питаннях бібліотечної діяльності.
Прикладом оновлення навчально – освітньої системи бібліотекарів області можуть стати навчальні тренінги, які планує провести в ОБД для бібліотекарів центральних, міських бібліотек для дітей у наступному 2012 році. Діставши перемогу у конкурсній програмі «Бібліомосту» за напрямком «Навчально – інноваційні бібліотеки» Обласна бібліотека для дітей працює над створенням бібліотечного середовища для творчого розвитку дітей у «Бібліомістечку». Вона буде знайомити своїх колег з його реалізацією у відділі обслуговування дошкільників та учнів 1 – 4 класів під час проведення тренінгів за темами:
- «Інноваційні послуги для дітей у храмі знань у вік інформаційної ери»;
- «Впровадження інноваційних послуг для дітей як запорука розвитку їхнього творчого потенціалу»;
- «Інноваційна творчість бібліотекарів в контексті соціокультурної динаміки»;
- «Розвиток пізнавальних інтересів дитини за допомогою інтерактивних ігор та книги» та інших.
Під час тренінгових навчань бібліотекарі отримають не лише професійні консультації, практичні поради від тренерів ОБД, але і розширять свої навички в роботі з дітьми молодшого шкільного та дошкільного віку. А також візьмуть участь у ігрових формах, які фахівці бібліотеки планують організувати з дітьми на майданчиках «Казковий двір», у «Кварталі розумників» «Будмайданчику», «Ігровому майданчику», «Інтернет – куточку» «Умілі ручки» тощо. Тут гратись та відпочивати матимуть змогу як діти так і їхні батьки, вихователі, тощо.
На нашу думку, таке навчання буде хорошим втіленням ідеї з створення комфортного середовища для раннього творчого розвитку дітей через гру, відпочинок, дозвілля, спілкування та залучення родини до важливого процесу формування особистості дитини в межах бібліотечного простору.
Матеріал підготувала: Л. Томків
|