Видавнича діяльність » 2012 » "Дитина читає – Україна процвітає" (Методичні поради бібліотекарям з проведення Всеукраїнського тижня дитячого читання – 2012 р.)
Шановні колеги!
Щорічно березень для бібліотек, які обслуговують дітей, наповнюється приємними клопотами, які пов’язані з проведенням традиційного свята – Всеукраїнського тижня дитячого читання. Тиждень зустрічі з Книгою, розвиток читацької культури залишається доброю традицією, справжнім святом книги та читання.
Пропонуємо Вам використати у роботі з підготовки бібліотечних заходів наші методичні поради «Дитина читає – Україна процвітає».
Підготувала: Л. В. Томків
Комп’ютерний набір: Т. І. Лось
Відповідальна за випуск: Н. С. Новіцька, директор ОБД
Вступ
Тиждень дитячого читання – свято тих, хто творить книгу і тих, хто любить читати, свято письменників і видавців, бібліотекарів і читачів, веселих пригод і літературних відкриттів, зустрічей з цікавими людьми та героями книг. Традиції Тижня дитячого читання – це яскраве оформлення бібліотеки, проведення численних конкурсів і літературних, зустрічей з тими, хто творить книгу.
Важливо в процесі проведення бібліотечних заходів в рамках Тижня, залучати до їх участі місцевих письменників, поетів, видавців, освітян, представників влади, громадських огранізацій, волонтерів та спонсорів.
Методичні поради
Метою проведення Тижня дитячого читання у 2012 році повинно стати:
- надання можливості справжнім книголюбам проявити себе під час проведення різноманітних заходів;
- залучення нових читачів до друзів і прихильників бібліотеки;
- формування у дітей необхідності у читанні книги, розвиток стійкої читацької культури;
- проведення творчих акцій та бібліотечних заходів для дітей з метою підвищення іміджу бібліотеки.
Лейтмотивом свята дитячого читання пропонуємо взяти такі слова:
«Ми мріємо, щоб книга в пошані була
Хай книги читає завжди дітвора...»
Обов'язковим елементом проведення бібліотечних заходів в рамках Тижня дитячого читання стане оголошення – звернення до читачів зокрема такого змісту:
«Дорогий друже!
Запрошуємо тебе взяти участь у святі книги та читання! В бібліотеці на тебе чекають дивовижні мандрівки, знайомства з неосяжним всесвітом цікавих книг!
Завітай до нашої бібліотеки – і ти опинишся в Країні мудрих книг. Де за допомогою добрих чарівників – письменників, бібліотекарів познайомишся з героями книжок! Не забудь при цьому взяти в мандри любов до книги, кмітливість, гумор і добру посмішку. Чекаємо на тебе, шановний читачику!»
При розробці бібліотечних заходів свята дитячого читання кожен день Тижня пропонуємо об’єднати певною тематикою, пов’язаною з дитячою книгою, світом доброго та веселого дитинства. Обов'язковими елементами, звичайно ж, повинні бути дні урочистого відкриття Тижня і закриття свята дитячого читання.
В цикл заходів слід включати: книжкові виставки, літературні години, вечори, години поезії, творчі зустрічі, дні ювіляра, використавши для цього «Календар знаменних і пам’ятних дат на 2012 рік», виданий Обласною бібліотекою для дітей.
У 2012 році відзначають ювілеї такі видатні письменники, як Володимир Рутківський, Леонід Глібов, Андрій Малишко, Михайло Стельмах, Корній Чуковський, Астрід Ліндгрен, Олександр Дюма, а також композитор Микола Лисенко, художник Микола Пимоненко.
Програмою Тижня дитячого читання пропонуємо передбачити наступні заходи для дітей:
- конкурс читців: «Весна прийшла – красу принесла», «Тарасові твори – сяють як зорі»;
- дні поезії «Золота колекція української поезії для дітей»;
- ерудит – конкурси: «Упізнай літературного героя», «Чарівний світ казок»;
- літературно – музичні вечори:
«У нас в гостях – пан Романс»;
«З гітарою навколо світу»;
«Входить музика в наш дім»;
«Пригоди – в музиці і поезії».
- творчі зустрічі з обдарованими дітьми художніх, музичних шкіл, шкіл мистецтв;
- творчі посиденьки:
«Тернопільським дітям – даруємо книжки та музику»;
«Пісенна райдуга дитинства»;
«Браво! Книгам тернопільських письменників для дітей»;
- виставки – реклама новинок українських книговидавців:
«Книжкові новини – для кожної дитини»;
«Мій друже, супутнику, книго моя, завжди там де ти, там – і я».
- мультимедійні презентації цікавих дитячих книг, малюнків дітей на тему:
«Нас єднає мудрість книги»;
«Наш веселий книжковий світ»;
«Ми малюємо книгу»;
«Веселка книжкових сторінок».
Виставки творчих робіт дітей «Я читаю книгу», «Книга і ми», пропонуємо оформити в кожній бібліотеці для дітей. А доречно підібрана назва до кожної роботи зможе підвищити їх цінність, вдало розкрити зміст.
Розширити рамки Тижня варто, включивши у його програму відзначення (27 березня) Міжнародного дня театру.
Необхідно активізувати проведення в бібліотеках акцій:
«Подаруй книгу бібліотеці»;
«Приведи друга до бібліотеки» та інші.
Пропонуємо під час Тижня дитячого читання провести «Посвяту в читачі бібліотеки!» – «Книжок Країна чарівна у гості чекає вас!» (Сценарій – ШБ; 2011р., № 9. – С. 60 – 62).
День відкриття Тижня дитячого читання варто було б доповнити бенефісом кращої читацької сім’ї «Наша улюблена книга», сімейним КВК «Наше сімейне хобі», або «Нас єднає мудрість книги» тощо.
Урочисте закриття Тижня дитячої книги пропонуємо провести під назвою «Книгам не кажемо: «До побачення!». На захід бажано запросити дітей різного віку, батьків, вихователів, вчителів а також оформити книжкову виставку за читацькими формулярами кращих читачів: «Читай як я, читай краще мене!» Адже, свято дитячого читання – це і підведення підсумків бібліотечної роботи, відзначення подяками, грамотами, дипломами та призами кращих читачів. А також визначення перспектив на майбутнє, аналіз ефективності проведення бібліотечних заходів під час свята Книги.
Сподіваємося, що свято книги не завершиться його закриттям. Протягом Тижня заходи можуть проводитися найрізноманітніші – від широкомасштабних до камерних розмов.
Зверніть увагу!
При підготовці свята Тижня дитячого читання вам допоможуть такі матеріали:
Сценарій бібліотечного заходу «Граючись, розвиваємось!», розміщений у журналі (ШБ, 2012р. № 3., С. 86).
Тут ви зможете знайти цікаві літературні ігри: «Письменник чи не письменник», «Хто більше», «Ловіть риму», «Хто швидше», «Сучасник», розраховані на те, що під час гри діти пізнаватимуть літературні твори, авторів дитячої літератури.
Методичні поради Національної бібліотеки України для дітей « Кораблі думки, що мандрують хвилями часу» які розміщено у «Методичній скарбниці» нашого веб сайту.
Додаток 1
Граючись розвиваємось
«Все бачу»
На столі розкладають 15-20-25 книжок так, щоб заголовки було добре видно. До столу підводять гравців. Вони мають право дивитися на книжки не більше заздалегідь зазначеного часу – 30 секунд, 1 хвилина і т.д. (у залежності від кількості книжок і підготовки гравців). Потім гравці по команді відходять від столу і по пам’яті, не дивлячись на книжки, називають заголовки виставлених книжок. Виграє той, хто запам’ятає більшу кількість назв. Стіл може бути змінений бібліотечною виставкою, книжковою полицею.
Ця гра розрахована на дітей різного віку, підбір книжок повинен бути обміркований бібліотекарем. Так, наприклад, виставка може носити тематичний характер (Велика Вітчизняна війна).
«Письменник чи ні»
Бібліотекар швидко проказує імена різних видатних особистостей, додаючи до кожного імені слово «письменник».
Наприклад: Котляревський – письменник, Жюль Верн – письменник і т. д. Бібліотекар може назвати ім’я, яке не є прізвищем письменника, проте до нього додає слово письменник, Репін – письменник. Діти, які в цьому випадку підняли руку, вибувають з гри. Виграє гравець, який залишився в грі.
Вибирати імена письменників для цієї гри треба відповідно віку і розвитку учнів.
«Хто більше»
Гравці вибирають будь-яку літеру алфавіту, і кожен учень складає список імен письменників, літературних героїв або назв літературних творів, які починаються з вибраної букви. По закінченню встановленого терміну (наприклад 5 хвилин), усі списки зачитують уголос, імена і назви, які збігаються викреслюють. Виграє той, у кого після викреслення залишається більше імен і назв.
Рекомендується не змішувати в одному списку імена письменників, назви їхніх творів і героїв: у дітей це може викликати тільки плутанину.
Наприклад, на букву «Г»: Гоголь, Головко, Грибоєдов, Горький, Гюго, Гейне, Гончар, Грабовський, Генрі, Григорович, Грінченко.
Керівнику гри особливу увагу треба звернути на обговорення списків самими учасниками. Важливо направити дітей на коментар своїх списків, зав’язати дискусію, з’ясувати, що написав письменник, значення його творчості, в яку епоху жив і т. ін. Ці дискусії зацікавлять школярів. У процесі дискусій слід звертатися за довідками до словників, енциклопедій, привчаючи гравців до використання довідкового апарата бібліотеки.
«Хто швидше»
Кожен з учасників отримує аркуш паперу, який розділений на п'ять пунктів:
1. Письменник...
2. Художник (або скульптор)...
3. Музикант...
4. Політичний діяч...
5. Учений...
Учні обирають будь-яку букву. Слід згадати відомі імена, які починаються з цієї букви відповідно пунктам:
Наприклад, вибрано букву «М»:
Письменник – Малишко.
Художник – Моне.
Музикант – Моцарт.
Політичний діяч – Медведєв.
Учений – Менделєєв.
Виграє той, хто найшвидше за всіх заповнить анкету.
«Спіймав – відповів»
Гравці стають у коло і кидають один одному м'яч. Учень, який кидає м'яч, називає прізвище будь-якого автора, наприклад Джек Лондон. Учасник, який спіймав м’яч, швидко називає твір цього автора, наприклад: «Мартін Іден». Після цього він кидає м’яч іншому учасникові гри. Учень, який не знає відповіді, вибуває з гри. Виграє той, хто залишився у колі.
«Ловіть риму»
Ця гра побудована на тому ж принципі, що і література «Спіймав – відповів». Гравці сідають у коло і перекидаються м’ячем. Той, хто кидає, каже будь-яке слово, той, кому кинули м’яч – ловить його і знаходить римуюче слово.
Ця гра сприяє оволодінню техніки римування.
«Сучасник»
Гравці, за згодою, обирають літературну епоху, наприклад твори 60-х років ХХ ст. На папірці пишуть автора і твір зазначеного часу. Гравці, які зробили помилки в назві чи які назвали письменників інших епох – вибувають із гри. Якщо декілька учасників обрали одного і того ж письменника, тоді між ними влаштовується літературна дуель. Переможцем оголошується той, хто написав більше творів вибраного автора.
|