У цьому році новину про те, що Google Chrome став найпоширенішим в світі браузером, з'являється вже не вперше. Аналітичних компаній, які ведуть статистику популярності браузерів, чимало, і всі вони використовують різну методику підрахунку. І якщо бадьорі заяви Google про свою першість на початку року ще сприймалися, як бравада, то до літа свідчень того, що епоха гегемонії Internet Explorer підійшла до кінця, стало стільки, що ігнорувати їх вже якось нерозумно. Навіть якщо по якійсь окремо взятій статистикою різниця все ще становить кілька відсотків на користь браузера Microsoft. Представляємо п'ятірку найпопулярніших інтернет-браузерів в світі. Google Chrome 33% ринку. Chrome не є абсолютним чемпіоном по тестам продуктивності і безпеки браузерів. Такі тести проводяться десятками якщо не сотнями різних організацій, і їх результати дуже різняться.
Однак якщо б хтось дав собі провести аналіз всіх цих незліченних тестів і опублікувати їх середні результати, то Chrome, безумовно, був би визнаний кращим браузером. Поступаючись конкурентам в деяких окремо взятих моментах, в цілому Chrome увібрав в себе все найкраще, що є сьогодні. А в деяких моментах можна говорити про справжніх революціях. Наприклад, єдиний рядок для введення адреси і пошуку. Сьогодні інші браузери поступово переходять на цю модель, оскільки вона виявилася більш зручною для користувача.
Окремий процес на кожну відкриту вкладку браузера - це теж свого роду революція. Адже якщо якась вкладка зависала, можна було закрити тільки її, не закриваючи весь браузер з рештою вкладками.
І звичайно ж, швидкість. Саме швидкість завжди була «коником» Chrome. Шум навколо браузера відразу після його появи виник не на рівному місці. Chrome ранніх версій завантажувався сам і завантажував сайти швидше, ніж вбудований в систему Internet Explorer.
З роками Chrome втратив минулу жвавість. Деякі з версій взагалі розчаровували користувачів несподіваними гальмами. Але до сьогоднішньої 20-ї версії браузер підійшов у гарній формі. Він випереджає всіх конкурентів, крім Opera по швидкості «холодного запуску», є неперевершеним по швидкості обробки Javascript.
Прагнучи зміцнити позиції свого браузера, Google випустив версію Chrome для найвпливовішої мобільної платформи iOS. На сьогоднішній день, iOS - це дві сотні мільйонів користувачів, що забезпечує «яблучному» браузеру Safari лідерство на мобільних пристроях. Правда, Apple не пускає на iOS чужі браузери, а отже, мобільний Chrome являє собою лише Safari з натягнутим зверху інтерфейсом а-ля Chrome.
Синхронізація закладок і відкритих вкладок працює на ура. Відтепер можна продовжити серфінг, розпочатий зранку на домашньому комп'ютері, з iPad по дорозі на роботу, а потім і на робочому комп'ютері. Головне, щоб скрізь стояв Google Chrome.
Ентузіазм користувачів iOS після виходу Chrome на їхній платформі - програма зараз абсолютний лідер по скачуванням в App Store - зайвий раз свідчить про те, що у Google всього за кілька років вийшло зробити по-справжньому народний браузер.
Microsoft Internet Explorer32% ринку. Ціла епоха залишається у минулому. Довгі роки браузер від Microsoft був де-факто стандартом в індустрії. Мільйони людей ним користувалися, тому що він був такою ж невід'ємною частиною корпоративної культури, як Microsoft Word або Outlook. До цих пір IT-відділи багатьох великих компаній вважають, що використання інших браузерів небезпечно і забороняють співробітникам ставити альтернативні браузери.
Представники Microsoft і лояльні до компанії експерти продовжують наполягати на безпеці і стабільності Internet Explorer, проте сотні мільйонів користувачів вже зробили свій вибір у бік інших браузерів. І немає особливих причин умовляти їх повернутися.
Тести 10-ої версії Internet Explorer не радують. У деяких моментах браузер вельми непоганий - наприклад, HTML5 і Javascript, - але вище, ніж на 3-е місце - після Chrome і Firefox - поставити його не вийде навіть у запеклих фанатів Microsoft.
У таборі Microsoft побутує думка про те, що для прийдешньої 8-ї версії Windows швидше браузера, ніж Internet Explorer, немає. І з точки зору краси і зручності інтерфейсу він буде так само органічний як Safari для Mac OS X.
Можливо, це правда. Однак, Windows 8 - це поки віддалене майбутнє. Час покаже.
Mozilla Firefox 25% ринку. Браузер, довгі роки вважався альтернативою майкрософського дітищу - Mozilla Firefox - як і раніше популярний. Однак його частка поступово знижується. Виний тому знову ж Chrome, який поступово обріс усіма тими функціями, які раніше були унікальними для Firefox. В першу чергу, це численні розширення та надбудови, які дозволяли при наявності «прямих» рук і не зовсім порожньої голови зробити браузер «під себе».
Сьогодні Firefox посилено бореться з накопиченими за довгі роки розвитку проблемами, в першу чергу, це кілька заплутаний інтерфейс - знову ж у порівнянні з Chrome - і певна повільність. Особливо задумливим стає Firefox, якщо користувач грунтовно обвесил його всякими надбудовами. За інших рівних - однакове залізо і швидкість доступу в мережу - Chrome завжди швидше Firefox. Згідно з недавніми тестам видання Lifehacker в категорії «холодний запуск» Firefox останньої версії виявився самим повільним з усіх браузерів на платформі Windows. На Mac OS X ситуація не краща. До прикладу, на позаторішньому MacBook Air Firefox стартує чи не вдвічі повільніше, ніж Safari і Chrome.
Певна реабілітація настає, коли мова заходить про обробку Javascript і CSS, тут більшість тестів, проведених різними експертами, показують, що Firefox міцно займає друге місце після Chrome.
На Windows у Firefox останньої версії є одне помітне досягнення. За споживанням оперативної пам'яті цей браузер визнаний кращим. Правда, Chrome відстає не набагато. Firefox все ще є лідером за кількістю доступних розширень. Правда, ті ключові, якими користуються більшість користувачів, вже є і для Chrome, Opera і Safari. Але дещо - особливо в сфері програмування та мережевої безпеки - поки є тільки для Firefox.
Safari 9% ринку. Стів Джобс завжди казав, що Safari - це кращий браузер у світі. За фактом, він довгий час був кращим лише в тому сенсі, що у нього був самий природний дизайн для операційної системи Mac OS X. Хто користується нею, той розуміє, про що мова - Safari сприймається, як органічна частина системи, в той час, як інші браузери нагадують сидіння від Lanos, через непорозуміння встановлене в Porsche Cayenne.
На Windows улюблений браузер Джобса з'явився пару років тому і справляє абсолютно протилежне враження. Наче хтось зняв шильдик BMW з капота баварської машини і приліпив його на Daewoo Nexia казахської зборки.
Але це з точки зору дизайну. А по швидкості роботи на Windows браузер Apple поступається всім конкурентам. Однак, лише в останні рік-два Safari можна вважати гідним конкурентом Chrome і Firefox по функціональності. Сьогодні для Safari є мінімум необхідних плагінів, але ті два-три, які потрібні більшості користувачів, наприклад, блокування реклами, працюють добре. Safari відмінно синхронізує закладки зі своєю мобільною версією для iOS. І в цілому сьогодні немає причин не використовувати Safari, якщо у вас Mac OS X. Але якщо у вас Windows, то в бік Safari навіть не варто дивитися. Буде красиво, але моторошно повільно.
Частка Safari на ринку браузерів для настільних комп'ютерів росте швидко, але в першу чергу за рахунок зростання продажів комп'ютерів Mac.
Opera 1,5% ринку. Колись найбільш технологічний браузер сьогодні переживає не кращі часи. По тестах браузер не так вже й поганий. У всякому разі, він майже у всьому перевершує Internet Explorer і за багатьма параметрами не так вже сильно відстає від Chrome і Firefox.
Правда, у Opera досі є проблеми з сумісністю - деякі сайти в цьому браузері виглядають не так, як в браузерах-конкурентах. Часом бувають проблеми з деякими сервісами Google.
У Opera є певні проблеми з репутацією. Так сталося, що в західних країнах браузер ніколи не користувався особливою популярністю, зате в країнах колишнього СРСР його полюбили просто неземною любов'ю, завдяки чому до сих його частка на цьому ринку становить близько 30%. Ще п'ять років тому - в доайфонову і доандроїдну епоху мобільні версії Opera займали лідируючі позиції на своєму ринку. Однак з тих пір, як Symbian і Windows Mobile опинилися на задвірках історії, а королями мобільного ринку стали iOS і Android з досить непоганими вбудованими браузерами, справи Opera пішли на спад.