Видавнича діяльність » 2012 » "Бібліотека - давня і вічно юна оселя людського розуму"
Бібліотека – давня і вічно юна оселя людського розуму: метод. рекомендації до Всеукраїнського дня бібліотек / Тернопільська обласна бібліотека для дітей; авт.– укладач Л. В. Томків.– Тернопіль, 2012.– 11с.
У методичних рекомендаціях з нагоди Всеукраїнського дня бібліотек подаються розробки заходів, список рекомендованих матеріалів та сценаріїв для проведення в бібліотеках масових заходів, наочної популяризації бібліотек, професії бібліотекаря, бібліотечних ресурсів. Матеріали адресовані бібліотекарям дитячих, публічних, шкільних бібліотек.
Матеріал підготувала: Л. В. Томків
Відповідальна за випуск: Н. С. Новіцька
Комп’ютерна верстка: М. Й. Наконечна
«… Так, я книгар
Не лікар, не аптекар,
Не інженер, не вчитель,
не банкір…
Я – більше: я книгар!
Бібліотекар!
Потрібен я – всьому наперекір».
Бібліотека – храм добра і знань, до якого приходять ледь навчившись читати. А працівники бібліотек, які обслуговують дітей, докладають багато зусиль, уміння, винахідливості, щоб для маленьких читачів бібліотека стала казковою домівкою.
Так сталось, що на перехресті доль поєднались дві давні професії – вчитель і бібліотекар. Обидві покликані дібрати ключик до кожного дитячого серця і бути поводирем у храмі людського духу. Адже, дитячий талант як квітка, розцвітає там, де її леліють, оберігають, де про неї турбуються і підтримують. Дитина через книгу пізнає світ, реалізовує свої творчі потреби, естетичні та літературні уподобання. Адже, дитяча література живить розум, уяву дитини, відкриває їй нові світи та є могутнім засобом особистого духовного розвитку. Сучасні бібліотекарі намагаються підтримувати дружелюбну атмосферу для читачів, оновлювати дизайн, інтер’єр бібліотек, комп’ютеризовувати інформаційне забезпечення користувачів, співпрацювати з читачами-дітьми, проявляючи щиру увагу до їхніх запитів та уподобань. Зусилля бібліотекарів спрямовані на те, щоб маленький читач відвідував бібліотеку не тільки як місце обміну книжок, а як храм знань і мудрих думок, а читання стало б для нього творчим процесом.
Формування позитивного іміджу бібліотеки, бібліотекаря – є сьогодні актуальним як ніколи. Адже, конкуренція на інформаційному полі, наданні послуг через використання Інтернет, електронних бібліотек, інноваційних джерел інформації невпинно зростає.
А дитячі спогади про бібліотеку є суттєвим мотивом та вірним орієнтиром для багатьох колег бібліотекарів у щоденній копіткій роботі зі створення атмосфери привабливості, цікавості, дива для своїх юних користувачів.
Саме бібліотекарі, вчителі, батьки, вихователі добре розуміють, що без розвитку дитячого читання жодної економічної, соціальної, правової та іншої важливої проблеми вирішити неможливо.
Тому, найважливішим елементом розвитку бібліотек є організація пізнавальної діяльності дітей, інтенсивне забезпечення їх візуальними засобами культури, виховання культури читання. Важливим є виховання уміння систематично користуватися книгою, іншими джерелами інформації і, звичайно, творча співпраця бібліотекарів з вчителями, батьками, вихователями, партнерами, громадськими організаціями, творчими спілками.
Адже, практика професійної діяльності переконує бібліотекарів в тому, що
- правильно організована діяльність бібліотеки для дітей може суттєво допомогти і школі і сім’ї у вихованні та освіті їхніх дітей;
- впевнено орієнтуватися в інформаційно-освітньому просторі навчаючи умінням користуватися сучасними комп’ютерними технологіями та доступом до Інтернет;
- реалізовувати свої природні нахили та уподобання;
- впливати на формування особистості дитини;
- забезпечувати естетичний розвиток дітей, тощо.
Всеукраїнський день бібліотек – данина великому внеску бібліотек у культуру та науку нашої країни. Держава належним чином оцінює значення бібліотек. Тому зовсім не випадково, у рік тисячоліття літописання і книгодрукування Президент України своїм Указом проголосив 30 вересня Всеукраїнським днем бібліотек.
Професійне свято – є прекрасною нагодою для проведення широкої рекламно-інформаційної кампанії, бібліотечно-інформаційних заходів з донесенням ідеї про необхідність існування бібліотек у сучасному культурно-освітньому просторі. А також пошанування нелегкої, самовідданої праці бібліотечних спеціалістів. Адже, бібліотеки здавна називали: «Пристанище мудрості», «Аптека мудрості», «Дім порад і настанов», «Бібліотека – давня і вічно юна оселя людського розуму», «Мудрість всіх віків, хранителька добра» і ін.
Отже, основний зміст бібліотечних заходів до Всеукраїнського Дня бібліотек необхідно зосередити на:
- розкритті великого внеску бібліотек у культуру та науку нашої країни;
- познайомити дітей, вчителів, батьків, громадських діячів, партнерів з інноваційними програмами, проектами, які реалізовуються в сучасних бібліотеках;
- модернізацією бібліотечних послуг, надання нових;
- знайомство з веб-сайтами, блогами бібліотек Тернопільщини;
- новим обличчям бібліотек та бібліотекарів, тощо.
- пошанувати кращих книговидавців, партнерів, користувачів-дітей, тощо.
Бібліотечні заходи спрямувати на популяризацію книги, бібліотеки, професії бібліотекаря. Для цього доцільно буде провести цикл заходів, які будуть об’єднані у бібліотечні читання:
«Бібліотека – мудрість всіх віків, хранителька добра!».
У рамках читань варто передбачити підготовку у ЗМІ, прес-релізів, заміток про роботу бібліотеки, експрес-інформацій:
«Як книжка прийшла до людей», «Шкільна бібліотека – вивчає і навчає», «Хороша книга – і вихователь і друг» та інші теми.
- оформити тематичні виставки: «Кращі читачі бібліотеки (школи)», (за читацьким формуляром);
- фото робіт, малюнків «Наш вернісаж», «Я – читаю».
- провести майстер-класи: «Твоє життя – твій вибір», «Моє творче кредо», «Бібліотекою своєю можу я пишатися», «Що ми знаємо про професію бібліотекар».
- Інтернет-мандрівки, подорожі: «Найбільшими бібліотеками світу».
- відео-ролики, віртуальні екскурсії: «Хранителька того, що зветься «Слово», «Мандруємо веб-сайтами бібліотек для дітей Тернопілля».
- конкурсів на кращий реферат, твір-роздум: «Бібліотека в моєму житті», «Хочу бути бібліотекарем?!», «Образ бібліотекаря в комп’ютерних іграх, фільмах, літературі, фантастиці» тощо.
Доповнять рекламно-інформаційні, масові заходи, оформлені виставки-роздуми: «Майбутня бібліотека очима користувачів», «Бібліотека моєї мрії», «Ми обираємо читання», «Ми разом: бібліотека і діти», «Сьогодні свято храму книг, бібліотеки славне свято…».
Шкільні бібліотеки можуть присвятити професійному святу відкритий урок: «Книжкова країна мого дитинства», «Книжки бібліотечні
Навчають нас читати.
Наш розум розвивають,
І не дають скучати»,
«Яких професій лиш нема!
Художник, вчитель, лікар і аптекар,
Та все ж найкраща це моя
Я – бібліотекар!»
Для оформлення виставки-роздуму «Бібліотека моєї мрії» можна використати стенд, на якому розмістити великий аркуш ватману, розділивши його на дві половини. На одній – діти записують свої мрії про майбутню бібліотеку, а на іншій те, що їх турбує у діяльності сучасних бібліотек та проблеми, які вони хотіли б усунути.
Доречним у період підготовки відзначення Всеукраїнського дня бібліотек може стати участь дітей в Інтернет-опитуваннях, які розмістила на своєму веб-сайті Тернопільська обласна бібліотека для дітей в електронному режимі за адресою: www.odb.te.ua
-Образ бібліотекаря очима користувачів»
- «Книжкова країна мого дитинства – бібліотека»
(Погляд користувачів на бібліотеку).
В організації заходів з популяризації своїх бібліотек важливо звернути увагу на використання повного комплекту сучасного рекламного матеріалу: пам’яток, рекламних буклетів, баннерів, правил користування бібліотекою та книгою, тощо. Вони дають змогу більш ефективно надавати інформацію користувачам:
- про режим роботи та заходи;
- наявні електронні ресурси;
- книжкові та періодичні видання, тощо.
Напередодні професійного свята варто оголосити про проведення благодійно-рекламних акцій (за тиждень) «Бібліотеки славне свято», (до свята – безкоштовний запис до бібліотек) або «Книга повертається у свій дім», (без взяття пені з боржників). А також оформити в читальних залах, вестибюлях книжково-ілюстративні виставки кращих книг для дітей: «О, Книго! Пресвята богине! Народу й роду берегине!», «Книги–вірні друзі», «Йдуть до мене читачі, зблизька і здалека, жду їх радісно завжди, я ж – бібліотекар!».
Легенда про бібліотекаря
Було у батька три сини. Перед смертю він подарував кожному по книзі і звелів розпорядитися подарунком як хто захоче і, розпорядившись ним, посадити на могилі батька по жолудю.
Поховали батька. Як він сказав, так і зробили. Старший син продав свою книгу і купив щось потрібне для господарства. Середній поставив на видне місце, як пам'ять про батька. А молодший взяв свою книгу і пішов до людей. Куди б він не заходив, в кожній хаті давав почитати батькову книгу або читав і розповідав сам. І люди були дуже вдячні юнакові, годували його, давали притулок на ніч. А коли бували у його селі, то обов’язково відвідували могилу його батька і дякували за хорошого сина, який за допомогою розумної книги подарував їм багато гарних думок і зробив добрішими їхні серця.
Пройшов час. Жолудь старшого сина згнив і пропав, середнього сина – дав кволий росток, який пожовтів і засох. А з жолудя молодшого сина почав рости молодий дубок, який перегнав берізки і сосни, пішов угору, розкинув назустріч небу і хмарам свої могутні гілки.
Багато весен і зим сплило по річці часу. Люди забули імена синів того батька. Але мудре насіння знань з мудрої батьківської книги дало міцні ростки. Ті знання передавалися з покоління в покоління, збагачувалися новими. Давно змінилося одне покоління іншим і тільки вічнозеленим залишається той дуб.
Така легенда - легенда про юнака-бібліотекаря, який приніс людям знання. Його справа стала безсмертною.
Список матеріалів до відзначення Всеукраїнського дня бібліотек.
1. Бородіна, Н. В. Бібліотечне дозвілля [Текст]: [книжкове лото; слабка ланка «Бібліоман»; клуб «Лев»] / Н. В. Бородіна // Шкільна бібліотека.– 2012.– №9–10 (травень).– С. 126–128.
2. Крокуємо до бібліоуспіху [Текст]:заняття з елементами тренінгу: [на засідання метод. нарад, семінарів та ін.] / Л. Ф. Федоренко, Т. П. Гальченко // Шкільна бібліотека.– 2012.– №9–10 (травень).– С. 45–47.
3. Купрієнко, М. Т. Зустріч у книжковому місті [Текст]: [сценарій] / М. Т. Купрієнко // Шкільний бібліотекар.– 2011.– №11. С. 31–33.
4. Цей мудрий світ–бібліотека! [Текст]: бібліотечний урок для учнів 6–7 класів // Шкільна бібліотека плюс.– 2011.– №20. (жовтень).– С. 16–18.
5. Томілевич, В. «Бібліотека–наша сутність і душі криниця» [Текст]: сценарій до Всеукраїнського дня бібліотек / В. Томілевич // Світ дитячих бібліотек.– 2011.– №4–5.– С. 43–45.
6. Тюх, М. І. Бібліотекар слово сонячне і горде [Текст]: сценарій / М. І. Тюх // Шкільна бібліотека.– 2009.– №9 (вересень).– С. 152–154.
7. Свято хранителів мудрості [Текст]: сценарії / О.О.Серафінова // Шкільна бібліотека.– 2011.– №8.– С.81–83; 84–85.
8. Варенчик, Т. Г. Бібліотека–добрий чарівник [Текст]: до Всеукраїнського дня бібліотек / Т. Г. Варенчик // Шкільна бібліотека.– 2009. №8.– С. 95–96; 97–100.
9. Кліщ, І. М. Візит Королеви [Текст]: Сценарій про правила користування книгою та бібліотекою / І.М.Кліщ // Шкільна бібліотека.– 2008.– №5.– С. 120–122.
10. Книга–джерело знань [Текст]: сценарій до Всеукраїнського дня бібліотек // Позакласнимй час.– 2009.– №17–18 (вересень).– С.104–109.
11. Халупник, С. Г. Всеукраїнський день бібліотек [Текст]: [сценарій] / С. Г. Халупник // Шкільна бібліотека плюс.– 2008.– №18 (вересень).– С. 20–23.
12. Коротун, І. В. Святковий ранок до Дня бібліотеки // Початкове навчання та виховання.– 2007. №31.– С. 9–10.
13. Лемешенко, Н. В. Книжка – духовна скарбниця людства [Текст]: [Виникнення бібліотек: сценарій] // Шкільна бібліотека.– 2008.– №1.– С. 64–69.
14. Бібліотекар – це не просто професія, це – стан душі: сценарій // Шкільний світ.– 2002.–№3
|