Періодика для початкової школи [Текст] // Шкільна бібілотека. - 2011.- №1. - С. 107-111.
Періодика для початкової школи
(Колективна творчість бібліотекарів)
Л. Г. Матуріна, бібліотекар ЗОШ
Мета. Розширити знання дітей про дитячу періодичну пресу; активізувати інтерес до неї. Розвивати уміння самостійно читати дитячу періодику. Практично ознайомити з поняттями «число журналу», «рік видання», «примірник», «комплект». Розвивати навички читання, комунікативні здібності, виховувати любов до рідного слова.
Обладнання. Виставка дитячих журналів «Барвінок», «Пізнайок», «Веселі картинки», «Соняшник», «Малятко», «Яблунька», «Стежка», «Дивосвіт»; газет «Новачок», «Казковий вечір»; «Тематичний словник школяра»; каталог газет та журналів.
Написані прислів’я: «Хто багато читає, той багато знає», «Журнал вчить, як на світі жить».
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Оголошення теми і мети уроку.
III. Вивчення нового матеріалу. Робота з виставкою журналів.
- Назвіть журнали, які є на виставці.
- Які з них ви читали?
- Які журнали є вдома?
- Які журнали брали в бібліотеці?
-Який із журналів призначений для ваших маленьких братиків і сестричок?
- Про що говорить обкладинка журналу? (Учень розповідає).
Робота в групах.(Практична робота).
Зараз виконаємо невеличке завдання. Кожна група отримає журнали. Завдання: коротко доповісти, про що розповідає кожен журнал.
1- а група - журнал «Барвінок»
2- а група - журнал «Пізнайко»
3- я група - журнал «Яблунька»
4- а група — «Веселі картинки», «Весела перерва».
(Кожна група опрацьовує і розповідає, чим цікавий
кожен журнал, які в ньому є рубрики, для якого віку розрахований, коли виходить.
Бібліотекар доповнює відповіді дітей, звертає увагу на те, що обкладинка містить номер журналу, місяць, рік видання, з якого часу видається. Діти самі відшукують ці дані і повідомляють отримані відомості).
1- а група
Зустріч з журналом «Барвінок». Інсценізація. Кожна група може у діалозі представити розповідь про свій журнал, найцікавіше зачитують уривками. (Стук у двері. Заходить хлопчик у костюмі «Барвінка», декілька учнів-барвінчат).
«Барвінок». Добрий день, діти! Ми з радістю завітали до вас. Давайте знайомитись. Чи впізнали ви мене? А моїх друзів? Це барвінчата - мої читачі.
Ми розповімо вам про себе. Хочете?
Народився я в 1928 році в місті Києві. Назвали мене ім’ям весняної ніжної квітки. У мене красиві обкладинки, цікаві сторінки. Я змінюю їх щомісяця. А чи знаєте, чому? (Діти відповідають).
Справді, так. Я виходжу в світ щомісяця і йду по всій Україні в пошуках барвінчат - читачів, молодших школярів.
На моїх сторінках ви знайдете те, чого немає в шкільних підручниках. Я порадую вас чудовими казками, оповіданнями, легендами, переказами, познайомлю з прикметами, прислів’ями, приказками, загадками, іграми.
Я розвеселю вас у сумні години, підтримаю в час скрути, посію у ваших душах зерна добра, щирості, любові.
Всі разом.
«Барвінок» - друг усім,
Він заходить в кожен дім!
Його читають геть усі:
Батьки, і діти, й бабусі,
І люблять наші дідусі.
Пам’ятка
1. Журнал починай читати з обкладинки, на ній виділяють усі написи.
2. Зверни увагу на номер журналу. Рік видання, хто і де видає журнал.
3. Прочитай, для кого призначений журнал.
4. Потім розглядай кожну сторінку, прочитуй її до кінця.
5. Якщо зустрів незнайомі слова, звернись до словників, енциклопедій, довідників.
6. Про прочитане розповідай своїм друзям, обмінюйся думками з ними.
7. Подумай, як і де ти можеш використати знання, одержані з журналу.
Гра «Бібліотекар». Складання (колективно) каталожної картки.
- Щоб швидко віднайти матеріал журналу, який запам’ятався, сподобався, необхідний, складемо каталожну картку, як це роблять бібліотекарі.
На дошці запис:
Автор.
Назва твору (матеріалу).
Назва журналу.
Рік видання.
Номер сторінки.
(Учні групами складають усно картку, найкраще складену записують. Фізкультхвилинка).
- Уявіть, що ви листоноші і швидко розносите періодичну пресу. А на дворі сніг і вітер, дощ і блискавка, сонечко і чисті голоси птахів.
- Передайте руками, як будете рухатись із важкою сумкою в будь-яку погоду.
Бібліотекар. Дорогі діти! Кожен день, у будь-яку погоду, в усі будинки приходять свіжі газети. З них ми дізнаємось про новини та події, які відбулися в різних країнах. Де знайшли залізну руду, де побудували завод, які відкриття зробили вчені, яких рекордів досягли спортсмени, як народи всієї Земної кулі борються за мир в усьому мирі. Разом з газетами та журналами до нас у будинок приходять незвичайні люди: поети, композитори, вчені, винахідники, мандрівники, політичні діячі та інші. Звідкіля газета так швидко взнає новини? Скажіть, будь ласка! (Діти відповідають).
Бібліотекар. Так, дійсно. В усіх куточках світу у газети є свої кореспонденти, які уважно слідкують за життям і про найцікавіше негайно повідомляють до газети. По радіо, телефону, телеграфу приходять до редакції новини. А на наступний день ці новини з’являються в газеті. Газети та журнали друкують великим тиражем на спеціальних машинах в друкарні. Тому одночасно свіжі номери періодики читають мільйони людей. Багато людей беруть участь у виданні газет та журналів - кореспонденти, редактори, художники, друкарі, складальники та інші люди, які працюють на друкарських та складальних машинах. А готову продукцію розвозять в усі кінці світу машини, поїзди, літаки, пароплави. (Показати плакат «Як випускають газети»).
— А що означає слово «газета»?
Довідкове бюро
Газета - періодичне, переважно щоденне видання, яке містить різноманітні матеріали про поточні події. Газета містить також літературні твори, ілюстрації, фотографії та рекламу.
Газети бувають: державні, обласні, районні, низові (газети установ, учбових закладів).
Групова робота. 1- а група «Новачок».
2- а група «Казковий вечір».
3- я група готує розповідь про інші газети для дітей з каталогу газет та журналів, які виходять в Україні.
Практична робота.
Діти розглядають газети, звертають увагу на номер газет, рік видання, ким видається, які рубрики включає в себе, як оформлена газета. (Бібліотекар доповнює відповіді дітей).
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Пам’ятка: Як читати газети
1. Читай газету кожен день. Газета допоможе тобі дізнатися про найважливіші події, що відбуваються у світі, про життя і справи твоїх ровесників, які живуть у нашій країні і за кордоном.
2. Починай читання газети з перегляду заголовків усіх статей. Це допоможе тобі вибрати потрібний, важливий і цікавий для тебе матеріал.
3. Читай кожну статтю уважно, визначаючи, що головне в ній і чого вона вчить.
4. Звертай увагу на незрозумілі слова. їх пояснення знайдеш у словнику.
5. Візьми книгу про те, що особливо зацікавило тебе при читанні газети.
Гра «Краща газета»
Діти діляться на 3 команди. Кожній команді дається аркуш паперу, фломастери, олівці, лінійки, вирізані малюнки. Завдання: скласти першу сторінку газети. Описати сьогоднішній бібліотечний урок. Виграє та команда, яка краще виконала завдання, краще складе рекламу про свою газету. (Діти складають реклами про свої газети).
V. Підсумок уроку.
Ми з вами ознайомились із періодичними виданнями для дітей. Які нові слова вивчили?
Словничок
• газета • редактор
• журнал • редакція
• тираж • дописувач
• комплект • примірник
- Зараз перевіримо, як працювали протягом уроку.
Вікторина
1. Що таке періодичні видання?
2. Чому вони називаються періодичними?
3. Що таке рубрика?
4. Які дитячі газети знаєте?
5. Що означає слово «газета»?
6. Які дитячі журнали знаєте?
7. Який журнал про природу? («Яблунька»)
8. Яка різниця між газетою і журналом?
9. Як називається наша районна газета?
10. Які ще газети випускаються в нашій області? (Нагородження переможців).
Бібліотекар. Отже, якщо ви, діти, читатимете журнали і газети, то будете знати про всі події, що відбуваються у нашій країні, періодика відкриває для вас скарби знань, умінь, доброти, радості.
VI. Домашнє завдання.
За допомогою періодичних видань знайти і оформити журнал-книжечку.
1- й ряд - про рослинний і тваринний світ нашого міста.
2- й ряд - про видатних людей нашого міста (співаки, поети, танцюристи, підприємці).
3- й ряд - про підприємства нашого міста, скласти рекламу про їхню продукцію.
М. Я. Куць, бібліотекар ЗОШ М 3, м. Бучач, Тернопільська обл.
Бібліотекар.
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати,
Веселий кличе нас дзвінок.
Сьогодні наш урок бібліотечний,
Він навчить багато нас чого.
Хай буде для нас він повчальним,
За це ми подякуємо йому.
А що ми будемо робити?
Про що ми будемо читать?
Ви зможете усі сказать.
Як спробуєте девіз наш прочитать.
Девіз.
Про все цікаве на планеті
Читай в журналі та газеті!
Дізнаєшся про всесвіт гарний,
Труди твої не будуть марні.
Бібліотекар. Сьогодні ви брали активну участь у створенні виставки журналів і газет. А з якими журналами ви вже знайомі? Де ви з ними зустрічались?
Журнал - це джерело інформації. Читаючи їх - ви поповнюєте свої знання.
Рекламне агентство знає «секрет» журналів, які знаходяться на нашій виставці. Знайомтесь і ви. Учень(журнал «Вулик»).
Я читаю залюбки,
Бо кросворди в ньому вміщені й казки,
Рецепти різних страв тут ти зустрінеш,
Іграшку по викройці пошиєш.
Учениця (журнал «Стежка»).
Щоб Країну Знань пізнати
Без нудьги і лінощів,
«Стежку» раджу я читати
Зранку і до півночі.
Про моря та океани,
Капітанів кораблів
«Стежка» все на світі знає
І поділиться усім.
А коли йде дощ, негода,
Всі уроки вивчені,
Журнал «Стежку» читати Ми всі класом привчені.
Бібліотекар. З якими газетами ви вже знайомі й бачите на нашій виставці?
Чи є у них один автор?
А тепер наше рекламне агентство «Хочу все знати» прорекламує свою газету так, щоб викликати інтерес до її прочитання в інших учнів.
Учень (газета «Долонька»).
Газету «Долонька» читаю охоче,
Бо знати багато цікавого хочу.
Вірші та кросворди, чудові казки
З братом читаємо ми залюбки.
«Долоньку» потиснемо добре як слід,
Щоб з друзями бути багато ще літ.
Бібліотекар. У цій газеті вміщені вірші, написані вашими ровесниками. Ви теж можете надіслати свої вірші. Учень (газета «Казковий вечір»).
Тихе надвечір’я Огортає плечі,
З мамою читаю
Я «Казковий вечір».
Де живе легенда,
Тихо лине казка.
Над усім панують
Тут добро і ласка.
Ось Жар-птиця губить
Золоту пір'їну,
Та Іван Царевич Врятував дівчину,
Гноми й чарівниці -
Чудеса тривають,
І в «Казковий вечір»
В гості завітають.
Бібліотекар(про газету «Наша гімназія»).
У нашому класі є Всезнайки, які знають, чому газету називають «газетою». (Виступ Всезнайок - історія виникнення слова «газета»).
Бібліотекар. Ваш клас вивчає англійську мову і помічником у її вивченні є журнал «Пізнайко», який виходить не тільки українською, російською, а й англійською мовами.
Всезнайки. Журнал - це книга-збірка, у якій зібрані твори різних письменників. Ці твори різні за жанрами. Вони дарують нам щасливі миті пізнання чогось нового.
Н. П. Леоненко, бібліотекар Путивльської школи-інтернату, Сумська обл.
Кожного дня, в будь-яку погоду, у будинки, в тому числі й у нашу школу листоноші приносять свіжі газети і журнали. Ми розгортаємо газету, читаємо її і дізнаємося про події, які відбулися в нашій країні та за її межами. Звідки ж газети так швидко дізнаються про всі події? В усіх кінцях земної кулі в них є свої кореспонденти. Це вони уважно слідкують за життям в світі і через супутниковий, мобільний зв’язок повідомляють свої видавництва. Ми тримаємо в руках газету і разом з нами таку ж газету читають тисячі, мільйони людей. Це тому, що газета віддрукована мільйонним тиражем. Тираж - це кількість примірників. Газети, так як і журнали, створюють сотні людей - кореспонденти, редактори, фотографи, художники, дизайнери, набірники, друкарі. На сторінках газет, журналів друкують свої твори письменники, поети, вчені, виступають видатні люди країни. Самі читачі дитячої періодики являються кореспондентами. Ще ті люди, які виготовляють газетний папір, друкарську фарбу, друкарські машини. Готові газети та журнали розвозять в усі кінці країни машини, поїзда, літаки.
Дуже важливо, діти, уміти читати газети. На читання всієї газети треба затратити години. Як же обрати потрібну газету, і статтю в ній, щоб було і вам цікаво, і на годині інформування вашим товаришам? Коли ми беремо в руки свіжий номер, починається нове життя для газети або журналу. Не спішіть заглянути на четверту сторінку і знайти новий кросворд, щоб засісти за ним. Не поспішай дивитися красиві малюнки, фотографії в журналі. Так можна проминути щось важливе для себе чи своїх друзів. Спочатку прочитай заголовки на всіх шпальтах газети. Одна-дві назви тебе обов’язково зацікавлять. Є тільки одна-єдина умова розвитку інтересу до газети і журналу - це послідовність і регулярність читання. Якщо книги читають у більшості випадків сторінка за сторінкою, підряд, то газету читають, зазвичай, вибірково. Назва статті завжди розкриває її тему. Технологія перегляду газети зрідні перегляду книги, тільки змістом слугують рубрики і заголовки. (Приклади). (Докладне ознайомлення учнів зі сторінками обласної газети).
В Україні перша газета з’явилася у Львові в 1749 році. Називалась вона - «Львовский курьер». Пізніше, 1912 року, починають виходити газети в Харкові: «Харьковский еженедельник» та «Харьковские известия».
В нашій країні зараз дуже багато друкується журналів і газет. Наша школа передплачує для вас цікаві журнали, вони перед вами і ви їх дуже любите читати.
Журнал, як і газету, починають розглядати з обкладинки (назва, рік видання). Є відмінності читання журналу від читання газети. Газета, зазвичай, переглядається один раз, у той час як до журналу читач звертається неодноразово. Назва журналу розкриває головну тему друкованого матеріалу. Потім переглядаємо зміст і вибираємо потрібний матеріал. Одна з найважливіших функцій журналів - знайомити читачів із новинками художньої, науково- популярної літератури. Читаючи газети і журнали, зупиняйте свій погляд на прізвищах журналістів, авторів статей.
Ось перед вами загальноукраїнський, щомісячний, гумористичний, навчально-пізнавальний журнал для школярів «Весела перерва» та «Веселі уроки». Народознавчий журнал для дітей «Дивосвіт», де друкуються казки, легенди, міфи. Журнал «Барвінок» - літературно-художній і загальноосвітній для дітей молодшого та середнього шкільного віку, журнал «Ангеляткова наука» з іграми та завданнями для творчого розвитку дитини. Християнський журнал «Стежинка». Ілюстрований журнал для підлітків «Однокласник». Науково-популярний журнал для юнаків та дівчаток - додаток до Всеукраїнського науково-популярного та літературно-художнього молодіжного журналу «Наука - Фантастика» - «Юний натураліст». Науково-популярний журнал для дітей та юнацтва - «Юний технік». (Ознайомлення учнів з авторами, змістом, постійними рубриками, заголо вками, ілюстраціями, надрукованими у журналах).
Н. Х. Хликова, бібліотекар Боярської ЗОШ № 51, Київська обл.
Як же читати журнал? Що допоможе нам швидко знайти потрібну замітку? На сьогоднішньому занятті ми спробуємо відповісти на ці запитання.
Давайте подивимось, як оформлений журнал? Хто друкується на його сторінках? Як розташована інформація в журналі?
Давайте подивимось на заголовки. В журналі заголовки статей і заміток завжди дуже точно відображають їх зміст.
Як же правильно читати журнал?
Уважно послухайте такі поради:
1. Читайте журнал регулярно. Він допоможе вам дізнатися про найважливіші події у світі та нашій країні, про життя й справи ваших ровесників. Ви отримаєте велике задоволення розв’язуючи ребуси, кросворди та розгадуючи загадки.
2. Починайте читання журналу з перегляду заголовків усіх статей. Це допоможе вам вибрати потрібний, важливий і цікавий для вас матеріал.
3. Читайте кожну публікацію уважно, визначаючи, що головне в ній і чого вона вчить. Звертайте увагу на незрозумілі слова, їх пояснення можете знайти в словнику.
Ось, діти, ми й познайомились із журналом, навчились працювати з ним. Залишається тільки побажати вам успішної роботи і нехай журнали стануть вашими добрими друзями і помічниками.
Цікавинки для дітей.
• Найбільший тираж, який мав колись український журнал для дорослих «Перець» - 3 млн. 300 тис. примірників. Це було 1981 року.
• Найбільшим тиражним журналом для дітей був журнал «Малятко» — 530 тис. примірників (1991 р.), а найактивнішим передплатником в Україні був В. С. Рочняк з с. Гусево, Ямпільського р-ну, Вінницької обл. В 1991 р. він передплатив 140 газет і журналів.
Питання для обговорення.
1. Які журнали виписують у вашій родині?
2. З якими журналами ви познайомились у бібліотеці?
3. Хто з художників ілюструє журнали? Як ви про це довідались?
4. Скільки примірників журналу повинно бути у річній підшивці?
5. Як запам’ятати матеріал, до якого, у разі необхідності, треба буде повернутися?