Салій, В. О. У світі довідкової літератури [Текст]: [ігри, конкурси] / В. О. Салій // Шкільна бібліотека. - 2013. - №1-2. - С. 47.
Хід гри
1. Вступне слово бібліотекаря. Ознайомлення учнів із порядком роботи. Знайомство з правилами гри. (Методичні рекомендації).
Для проведення гри створюються чотири команди. Кожна з них обирає капітана, який керує підготовкою команди до гри. Оголошується тема гри. Призначаються ведучий і його помічник для заповнення таблиці результатів. (Сума балів, отриманих командою за кожний конкурс, вноситься до «Таблиці результатів» і демонструється на дошці).
(Привітання команд).
1. Конкурс «Термінологія».
У конвертах подаються слова:
- словник;
- енциклопедія;
- довідник.
2. Конкурс «Довідкова література».
У конвертах знаходяться картки із завданнями та запитаннями.
Картка №1
1. Продовж фразеологізми:
- сім п’ятниць на ... (тиждень);
- у ногах правди ... (немає);
- держати язик за ... (зубами).
2. В якому словнику можна знайти пояснення фразеологізмів? (Словник фразеологізмів)
Картка №2
1. Продовжіть крилаті вислови:
- обіцяного три роки ... (чекають);
- на всі руки ... (майстер);
- хто дбає, той і ... (має);
- не посієш - не ... (пожнеш);
- у боргах - як у ... (реп’яхах);
- у кишені вітер ... (гуляє).
2. В якому словнику ви будете шукати значення слів «лірика», «інститут»? (Словник іншомовних слів)
Картка №3
1. Знайдіть відомості про Сталінградську битву 1942-1943 рр. (Словник Великої Вітчизняної війни)
2. Які види словників ви знаєте? (Загальні, універсальні, галузеві)
Картка № 4
1. Знайдіть в енциклопедичному словнику біографію І. Ньютона. (Словник юного фізика)
2. Типи словників. (Мовні, перекладні)
3. Конкурс «Текст із пропусками». (За кожне відгадане слово - 1 бал).
Якось до мудреця привели людину, щоб той визначив рівень її ...(1)..., розвитку. Але незнайомець на ...(2)... мудреця відповідав мовчанням. І мудрець ...(3)...: «Скажи хоча б одне ... (4)... - і я скажу, хто ти!».
Мовлення - ...(5)... нашого розуму і ...(6)...
«Заговори, щоб я тебе ...7...».
Коди відповідей:
(1) Культура. (2) Запитання.
(3) Вигукнув. (4) Слово.
(5) Дзеркало. (6) Душі.
(7) Побачив.
4. Конкурс «Далі, далі, далі...»
(За 1 хвилину необхідно дати відповіді на якомога більшу кількість запитань).
1. Дерево - не дерево, а листки має. (Книга)
2. Як називається заклад, в якому зберігаються та видаються для тимчасового користування книги? (Бібліотека)
3. Орфографічний словник, чим він розпочинається? (Передмовою)
4. Як називаються письменники, які пишуть для дітей? (Дитячими)
5. Де створюються книги? (В друкарнях)
6. Структура словника. (Розміщення слів в алфавітному порядку, пояснення слів за частинами мови)
7. Як називається людина, яка працює в бібліотеці? (Бібліотекар)
8. Яка мета словників? (Вказати правильне написання слів, пояснити значення слів)
9. Чим відрізняються словники від енциклопедій? (У словниках міститься більш стислий матеріал, більш стислі відомості)
10. На чому розташовані в бібліотеці книги? (На стелажах)
11. Система розміщення карток. (Картотека)
12. Картка, в якій записуються дані читача і ведеться облік книг. (Формуляр)
13. Яке свято ми святкуємо 23 квітня? (Всесвітній день книги)