1. Книжка року 2012 // Бібліот. планета. - №1 (55) – 2012. – С. 33-34.
8 грудня 2011 року було оголошено лауреатів XIII Всесвітнього рейтингу «Книжка року 2011». Гран-прі отримала книга-альбом «Катерина Білокур. Мистецька заповідь; Мистецтво народне, наївне чи високе?» (К.: Родовід). До видання ввійшли статті мистецтвознавців і письменників, листи художниці та репродукції картин. Визначилися переможці у номінаціях: «Обрії», «Софія», «Візитівка», «Минувшина», «Дитяче свято», «Хрестоматія», «Красне письменство».
У номінації «Дитяче свято» відзначено твори для дошкільнят і молодших школярів:
- Савка Мар’яна. Казка про Старого Лева. (Л.: Вид-во Старого Лева).
Серед творів для середніх і старших школярів стали:
- Рутківський Володимир. Сині Води Кн. 1-2. (К.: Прудкий равлик; Темпора).
Розвиваюча і пізнавальна література.
Левицька Віта. Степан Бандера і Я; Ручай Ганна. Іван Мазепа і Я; Горянич Марина. Леся Українка і Я; Княгиня Ольга і Я; Левицька Віта, Катина Т. Тарас Шевченко і Я. (К.: Зелений пес. – Серія «12 балів»).
Відзнаки президента рейтингу.
Ганс Християн Андерсен. Кресало (К.: А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА).
У номінації «Краща книжкова серія» перемогла серія «Світові бестселери українською» в-ва «Клуб сімейного дозвілля» (Харків).
У номінації «Видавничий імідж року» перемогло в-во «Темпора».
За матеріалами сайту:
http://vsiknygy.net.ua/news/15561/
2. Шевченківською премією нагородили двох письменників // Бібл. планета. – 2012. - №1 (55). – С.34.
9 лютого 2011 року Шевченківську премію з літератури отримали письменники:
- Петро Мідянка за збірку поезій 2010 р. «Луйнтра в небо»;
- Володимир Рутківський за історичну трилогію для дітей «Джури» 2007–2010 рр.
Вручення нагород відбулося в день народження Тараса Шевченка – 9 березня. Грошова нагорода за премію 60 тисяч гривень.
За матеріалами сайту:
http://tyzhden.ua/news/41904/
3. Жмур Л. О., Спащенко Ю. М. Навчання в мережі: інформаційні технології // ШБ - 2012. - №5. – С.69-70.
У статті бібліотекарів гімназії ім. В. О. Нижниченка Полтавської області іде мова про створення та використання медіатек, за допомогою яких надаються нові види послуг для учнів, педагогів та батьків.
В бібліотеці гімназії складена тематична картотека «Інтернет-адреса», яка дає можливість отримати ту чи іншу інформацію або ж скачати її на свій комп’ютер чи диск. На основі матеріалів картотеки складаються інформаційні списки для вчителів, учнів та їхніх батьків. Деякі із цих списків розміщені на сайті гімназії, web-сторінці бібліотеки. Пропонується «Освітній портал дітям», «Юним науковцям», «Електронні бібліотеки та електронні каталоги», «Довідкове бюро Інтернету» (різноманітні енциклопедії, словники, довідники) тощо.
Медіатека в школі – структурний підрозділ, який включає сукупність фонду книг і різноманітних технічних та інформаційних засобів. Складовою медіатеки є: комп’ютерна зона: комп’ютери, фонд комп’ютерних програм, CD-ROM-диски, інформаційний банк даних, комп’ютерні мережі, зокрема Інтернет, принтери, сканери;
- відеотека: фонд відеозаписів, телевізор, відеомагнітофон, відеокамера;
- фонотека: фонд фономагнітних записів;
- діатека: фонд діафільмів і діапозитивів, слайдів, апаратура для перегляду фото матеріалів;
- ксерокопіювальна техніка, ксерокс.
Створюється електронний довідково-бібліографічний апарат: картотеку «періодика», електронну картотеку «твори українських письмеників». Тут за прізвищами авторів та назвами творів розписані всі хрестоматійні видання з нововведень української літератури, тощо.
4. Подорож у казку, або Мрія бібліотекарів усіх країн// Вісник кн. палати. – 2012. - №2. – С. 28-29.
У статті ідеться про одну із кращих бібліотек Європи – Національну бібліотеку Республіки Білорусь, яка відкрилась у м. Мінську у 2006 році. Установа збудована на рівні світових стандартів: з оригінальними архітектурними та конструкторськими рішеннями у формі діаманта. 24-поверхова споруда має оригінальну підсвітку, яка розкривається перед очима всіма гранями «діаманту». Будівля має 113669 кв.м. (для порівняння – площа Національної бібліотеки ім. В. І. Вернадського – 13869 кв. м.). Бібілотека розташована на унікальній ландшафтній зоні площею 65 га, з особливою водною і парковою системами.
Парадний вхід розписано у вигляді сторінок розкритої книги слов’янської писемності.
Ліворуч написано дев’ятнадцятьма мовами фраза із Біблії «Да будет совершен Божий человек», а праворуч – відомі висловлювання про значення книги і духовності в житті суспільства. Бібліотека має 20 читальних залів, 1400 автоматизованих робочих місць. Всі читальні зали оснащені електронними кафедрами видачі документів, устаткуванням для сканування і копіювання документів.
У книгосховищах створено необхідні технологічні умови для зберігання друкованої продукції. По його периметру існує повітряний прошарок (принцип термоса), що дає змогу за будь-якої погоди підтримувати постійну температуру.
На базі бібліотеки створено Центр міжнародних зустрічей і переговорів на рівні глав держав та урядів.
До бібліотеки можна здійснити і віртуальну екскурсію, скориставшись сайтом
www.nlb.by.i. Ви отримаєте задоволення від досягнень працелюбного білоруського народу, побачите те, що стало візитною карткою Мінська і Республіки Білорусь – Національна бібліотека.
5. Георгієвська І. Ю. Робота з книжковим фондом: технологія роботи// Шк. бібліотека. – 2012. - №5. – С. 71.
Авторка статті зосереджує увагу на практичних вимогах щодо збереження бібілотечного фонду в умовах відкритого доступу. Зокрема, звертається увага на забезпеченні належного контролю за входом та виходом із приміщення, в якому здійснюється обслуговування користувачів. Важливим елементом збереження бібліотечного фонду є чіткий запис книг у формулярі, який здійснюється розбірливим почерком у присутності читача та в обсязі визначеному обліковими формами.
Для кращого збереження бібліотечних книг, авторка радить дотримуватися норм розміщення їх у зонах відкритого доступу:
- не менше 50 відсотків від загальної величини фонду;
- в читальному залі – не більше 15% від обсягу у відповідності до нормативів, що визначені будівельними нормами і правилами.
Особливо звертається увага, що перегляд цінних та рідкісних видань відбувається лише з відома бібліотекаря.
6. Бібліотечна освіта в Польщі: система, приклади функціонування, спроба оцінки// Бібл. форум України. – 2012. - №1. – С.38-41.
Стаття дасть можливість порівняти організацію навчання і підготовки бібліотекарів в Україні та Польщі.
Про необхідність безперервного розвитку професії бібліотекаря та працівника органів інформації йде постійна розмова на численних конференціях, присвячених питанням профосвіти, у статях-полеміках і дискусіях. Створення нових спеціалізацій – це відповідь на потрібність працівників на ринку праці.
Бібліотеки потребують різних фахівців. А тому, польські університети почали відходити від застарілої моделі вищої освіти в галузі інформатики та бібліотечної справи і створювати міждисциплінарні навчальні курси, які поєднують бібліотекознавчі знання з прикладними і теоретичними знаннями з інформатики, викристання Інтернет-ресурсів, електронних засобів інформації і бібліотечної роботи на цифрових платформах. Чимале значення в процесі навчання надається комп’ютерній грамотності та іншим питанням візуалізації інформації у т. ч. мультимедійним засобам. У даний час у Польщі студенти здобувають бібліотечну освіту в школах і коледжах на університетському рівні за трирівневою системою:
- 1-й рівень – бакалавр (3 роки);
- 2-й рівень – магістр (2 роки);
- 3-й рівень – післядипломна освіта (друга вища освіта).
Коледжі або професійні школи здійснюють дворічний цикл професійної освіти за спеціальностями «бібліотекар» і «аніматор культури». На факультетах «аніматор культури» навчання проводиться за тематикою: культурна діяльність в громадах, художня самодіяльність, театр, сучасний танець, фото і кіно, туризм тощо. Слухачі бібліотечної школи отримують знання професійного бібліотекаря. Окремо можна спеціалізуватися в галузі бібліотерапії.
Випускник підготовлений до роботи в мережі публічних наукових та спеціальних бібліотек, зможе знайти роботу в бібліотеках лікарень, будинках соціальної опіки, у школах та освітніх центрах та інших установах, об’єднаннях і фондах, які реалізують програми для хворих та інвалідів.
Спеціальність брокер інформації не тільки шукає інформацію, але також аналізує і опрацьовує її в процесі пошуку.
За останні місяці 2011 року до обласної бібліотеки для дітей надійшло ряд матеріалів з Національної бібліотеки України для дітей.
Одним з важливих є: «Роль дитячої бібліотеки у системі полікультурного виховання». У консультації розглядаються важливі напрямки полікультурного виховання та роль дитячих бібліотек у цьому актуальному напрямку діяльності.
Бібліотекарям пропонуємо звернутися до цікавого досвіду роботи бібліотек України для дітей з формування толерантного ставлення до особистості дитини, до різноманітності існування інших культур, привчити дітей жити в мирі та злагоді з представниками різних національностей.
Дитячі бібліотеки України практикують створення цільових програм, проектів з полікультурного виховання особистості дітей та підлітків. Серед них такі як: «Крок до Європи», «Дитяча бібліотека – територія толерантності», «Пізнаймо світ», «Паралелі духовних культур», «Світ із книгою» та інші. Перетворити дитячу бібліотеку на територію для спілкування різних етнічних груп та національностей – основна мета полікультурної діяльності. Корисними для бібліотекарів практиків стануть наведені у матеріалі різноманітні форми роботи, які використовуються у бібліотеках для дітей України: книжкові виставки «Світ Європейських традицій», віртуальні уроки – подорожі «Визначні міні – держави», «Чарівна казка Італії», веб – караван «Галопом по Європам», огляди літератури «Сторінки дружби і добра», уроки толерантності «Таке важке слово – толерантність», народознавства «Що не народ, то звичай» тощо.
Методична консультація буде особливо корисною при плануванні заходів до Міжнародного дня терпимості та толерантності, який щороку 16 листопада відзначається в Україні.
Обласна бібліотека пропонує Вашій увазі методичні поради, видані Національною бібліотекою України для дітей, які допоможуть на практиці реалізувати завдання бібліотек з питань організації громадянської освіти, патріотичного виховання підлітків.
Радимо також активізувати роботу бібліотек з питань інформування читачів-дітей про кращі художні твори талановитих дитячих письменників сучасності.
1. Сучасна українська дитяча література: тематичні та жанрові особливості: методичні поради / Держ. зал. „Нац. б-ка України для дітей”.
Дані методичні поради містять короткий огляд творів сучасних українських дитячих письменників, а також розробки заходів для популяризації літератури України.
Адресовані організаторам дитячого читання.
Методичний посібник знайомить з розділами:
- Сучасна література для дітей: огляд.
- Популяризація творів сучасної української дитячої літератури.
(Для цього радять використовувати: презентації нових книг, ігри, вікторини, літературні вітальні та вечори, віртуальні подорожі, брейн-ринги, літературні аукціони тощо).
В додатках Ви можете знайти розробки заходів: „Казкограй” (виставка казок сучасних українських дитячих письменників); детективне бюро „Русалонька” (літературна гра за трилогією Марини Павленко для читачів-учнів 5 - 6 класів. А також – сценарій-презентація книги Олеся Ільченка „Ці знайомі незнайомці”.
Знайомство з розділом „Інформаційні джерела”, допоможе юним читачам-дітям переглянути ряд книг, статей про сучасних дитячих письменників та Інтернет сайтів видавництв, які їх друкують. (В-цтва „А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”, „Грані-Т”, „Сайт Івана Андрусяка”, Марини та Івана Дяченків, Галини Пагутяк та інших авторів).
Методичний посібник є дуже актуальним, адже наші читачі, як свідчить практична діяльність та аналізи читання дітей, не обізнані з творчістю сучасних авторів, які пишуть для них.
2. „Ми про війну з тобою книжку прочитали...”: метод. поради / Держ. закл. „Нац. б-ка України для дітей”.
Методичні поради присвячено Року ветеранів Великої Вітчизняної війни, який був оголошений Верховною Радою України.
Саме спогади та намагання їх зберегти є своєрідним місточком, що єднає батьків з дітьми, дідусів з онуками. З метою відзначення пам’ятної події визволення України від німецько-нацистських окупантів, а також в проведенні заходів до Дня Перемоги, пропонуємо використати у своїй роботі заходи, які подаються у методичному посібнику. Це, зокрема:
- театралізований вечір пам’яті „Мрію, щоб світ був з війною не знайомий!” (Додаток);
- краєзнавчі експедиції „Фронтовими дорогами моїх рідних...” (дідуся, бабусі...); „Вулиці нашого міста
- імена героїв Великої Вітчизняної війни”; „Очима тих, хто був в бою”;
- книжкові вернісажі та виставки: „Нехай живі пам’ятають – покоління знають”, „І пам’ять про війну нам книга оживляє” (художні твори воєнних років, ордени, медалі, листи з фронту);
- вікторини, конкурси, історичні турніри: „Йдемо на смертний бій за честь країни рідної!”, „Приказки та прислів’я про армію”, „Образ солдата в художній літературі” (конкурс на знання творів про війну).
Сценарій театралізованого вечора-пам’яті „Мрію, щоб світ був з війною не знайомий!” рекомендуємо використати у своїй роботі, ознайомившись з ним на
сайті Обласної бібліотеки у розділі „Сценарії...”