Скарбничка методиста » Ділимось досвідом » Вивчаємо та впроваджуємо цікавий досвід роботи. (Фандрайзинг)
Вивчаємо та впроваджуємо цікавий досвід роботи
Фандрайзинг або де знайти кошти?
(Нові джерела фінансування)
Омська область Російської Федерації
- Централізована бібліотечна система м. Тара.
В бібліотеках відбуваються стрімкі зміни. Їм стає все трудніше знаходити кошти для підтримки та розвитку книжкових фондів, а також ефективного надання інформаційних послуг. Підтримка сучасного рівня бібліотек та їхнього розвитку, який би дозволив гідно задовольняти потреби нової епохи – епохи електронних технологій, вимагають активізації зусиль по залученню нових джерел фінансових засобів.
Для одержання грошей із нових джерел бібліотекарям необхідно принципово засвоїти інноваційні і навіть агресивні підходи. Адже, сьогодні, ріст та збереження бібліотек у їх сучасному вигляді стають без активного залучення коштів неможливими. В найближче десятиліття залучення позабюджетних коштів стане фактором, який визначатиме для багатьох бібліотек водорозділ між лідерами і відстаючими.
Питання: «Фандрайзинг, або де знайти гроші?» або «Як виграти гроші?» повинні бути актуальні в діяльності будь-якої бібліотеки.
Окремо розглядається бібліотечний фандрайзинг в роботі зі спонсорами, а також робота по фандрайзингу в умовах сільської бібліотеки.
Самсонівська бібліотека пропонує свій досвід роботи:
- «Із відходів – доходи», який передбачає:
організацію різноманітних клубів, зокрема таких як: «Домовичок» (або «Майструємо своїми руками», в якому діти займаються декоративно-прикладною творчістю. Матеріалом для поробок слугують такі матеріали як: використана тара, коробочки, пінопласт, бумага та інше. Виготовлені сувеніри члени гуртків спочатку використовують в якості призів, подарунків для мам та батьків читачів-дітей до свят. Потім роблять спроби їхньої продажі. «Коники» і «клоуни» із ґудзиків пропонуються до брилків для ключів. Сувеніри продаються на свята: День (міста) села; Новий Рік, свято Миколая, тощо. Така торгівля стає традиційною. Виручені гроші витрачаються на покупку подарунків для першокласників, на придбання стрічок, клею, кольорового паперу, а також на передплату періодики. Завдяки дитячій допомозі бібліотека змогла виписати журнали, газети для користувачів-дітей.
Бібліотекарі беруть за робочий девіз: «Під лежачий камінь вода не тече». Пропонують роботу у сфері:
«Платні послуги» зосередити для надання 14 видів послуг. Зокрема, це:
- робота на комп’ютері;
- сканування;
- ксерокопіювання;
- ігротека;
- Інтернет;
- роздруківка і т. ін.
Дохід від цих послуг іде на потреби бібліотеки. (Л. Н. Куликова, завідувачка Катерининським с/філіалом).
Тут практикуються розпродажі авторських сценаріїв односельцям і колегам із інших філіалів ЦБС на семінарах. Вони користуються великим попитом.
- «Скарбничка» (благодійні внески). В бібліотеці стоїть сундучок для добровільних пожертв. Два рази в рік, коли робиться підписка, його відчиняють. З читачами-дітьми вирішують що на ці гроші краще передплатити.
- Підписку оформляють щомісяця. Іноді домовляються з місцевими жителями і роблять колективну підписку. Це – взаємовигідне партнерство: поновлюється фонд, а бібліотека не втрачає читачів. Вони мають можливість полистати свої улюблені журнали і газети в бібліотеці. Зможуть зробити це і односельці та друзі. Лотерея – це одна форма фандрайзингу. Роблять її безпрограшною. На Дні села таку лотерею проводять по домовленості з підприємцями. Результат як завжди хороший.
Спонсори. До спонсорів звертаються не часто. На їх гроші оформляються підписка періодичних видань. Підприємці допомагають бумагою для ксерокопій, картриджами – безкоштовним ремонтом принтера, тощо.
Під час проведення Тижня дитячого читання призами може допомогти магазин; надає грошову допомогу сільський БК.
- На щорічні зустрічі з ветеранами спонсори (приватні підприємці, або орендарі у сільській місцевості) виділяють призи – солодощі для чаювань тощо.
- Директор дитячого будинку допомагає в обслуговуванні комп’ютерів, відправляючи до бібліотеки, при необхідності, свого програміста. Допомагають засклити вікна, ремонтувати і виготовляти нові швабри для миття підлоги, ремонтувати поламані меблі.
- Будівельними матеріалами допомагають місцеві жителі;
- скло, залізо для перекриття даху – будинок-інтернат.
- дошки, заміна підлоги на абонементі – приватний підприємець;
- РЕС – виділяє техніку для благоустрою території, електричні лампочки для світильників тощо.
Інші види фандрайзингу:
- Районний відділ культури передав світильники – хоча не нові, але вони можуть пригодитися у будь-якій сільській бібліотеці.
- До виборів здають в оренду меблі (стільці і столи).
- Вирішують питання з використання навколо бібліотечної території. Знаходять односельців, яким потрібна трава для кроликів. Запрошують їх і вони систематично викошують або збирають траву своїм тваринам. Таким же чином позбавляються від кропиви, запрошуючи господарів домашніх птахів використовувати її в господарстві.
Ситуація недофінансування спонукає до залучення позабюджетних коштів. Бібліотеки намагаються донести до людей, які здатні впливати на ситуацію недофінансування, соціальну значимість бібліотеки. Спонукають, щоб жителі міста, мікрорайону, села ставали однодумцями, партнерами.
Чому така допомога не доходить до вашої бібліотеки?
Та тому, що про її проблему часто знає дуже вузьке коло людей, не спроможних часто за своїм фінансовим положенням надати вам необхідну підтримку.
Тому (радять колеги) необхідно ходити, розмовляти і добиватися своїх цілей.
Особливе місце в роботі по пошуку позабюджетних коштів займає проектна діяльність. На сьогоднішній день грантова діяльність широко відома у суспільстві. Вона активно використовується багатьма організаціями і дозволяє ефективно вирішувати проблеми і завдання у різних сферах діяльності.
Одержання грантів це сама найтрудніша, копітка, але і цікава та іноді навіть азартна частина фандрайзингу. Вона є також і прогресивною. Чимало організацій та бібліотек мають як позитивний так і негативний досвід роботи з різними Фондами. Показники позитивної проектної динаміки в бібліотечній діяльності служить збільшення кількості реалізованих проектів.
Є гранти державних адміністрацій окремих районів Російської Федерації.
Зокрема «Популяризація сімейних цінностей: питання демографії, захисту материнства, батьківства і дитинства».
Проект називався: «Створення пересувної бібліотеки сімейного читання «Читаємо всією сім’єю».
Ще один грант «В німецьку культуру – через книгу»;
- екологічний проект «Обережно! Пофарбовано зеленим!» (спільно з лісгоспом);
- грант «Організація дискусійно-пізнавального кіно клубу».
На кошти від виграного гранту були закуплені: DVD-плеєр, колонки, флеш-накопичувач. А також книги по кіномистецтву (15), DVD-диски з фільмами 943 екз.).
- Декада німецької культури «Ми різні, але ми разом» (дитячий відділ ЦРБ).
Одержані гранти дозволили провести в бібліотеці цікаві міроприємства для різних користувачів на високому рівні.
Окрім книг і CD-дисків матеріальна база бібліотеки поповнилась DVD-плеєром, колонками для конференц-залу, домашнім кінотеатром, принтером. А організований кіно клуб продовжує працювати в бібліотеці.
Були напрацьовані також гранти «Інноваційний проект організації літнього відпочинку і зайнятості неповнолітніх».
- Проект «Почесні громадяни міста…»
- Проект «Пересувна бібліотека під відкритим небом: Літній читальний зал» (розміщений на свіжому повітрі та наближений до місця проживання).
Для того щоб стати хорошим спеціалістом по залученню позабюджетних коштів необхідні значні зусилля. Кожний із нас навчається цьому завдяки спроб та помилок. В цьому матеріалі показаний досвід колег-бібліотекарів, також їхні спостереження і роздуми. Вони надіються що все це разом допоможе початківцям у фандрайзинговій сфері діяльності зробити свої перші кроки, або розширити свої можливості.
|